Nyt børnehus i Valby med sammenhængende farver og rummet i spil som ekstra “pædagog”

Første møde – Input og ønsker fra personalet

To dagsinstitutioner skulle sidste år lægges sammen til et større Børnehus “Noas Ark” med adresse i Valby. Lederen af institutionen tog kontakt til os, for at få hjælp til en indretningsplan, der gav et fælles udtryk og koordineret design for det nye Børnehus Noas Ark. Til et fælles møde med et udvalg fra personalegruppen, præsenterede vi en farveplan, ideer til møblering og pædagogiske virkemidler – i form af malede huse, tavler, gallerivægge og små ruminddelinger på stuerne, som kunne bruges til at lave små legezoner og hyggekroge.

Vi fik et overblik over de to institutioners nuværende møbler, som skulle i spil samt pædagogernes ønsker om funktioner i rum og krav til de nye møbler.

Herefter fik vi tegnet alle stuer med møblering, så flyttefolkene og personalet havde en plan for, hvordan alting skulle placeres. Med 3D visualisering og farveplan med farvekoder, kunne håndværkerne orientere sig i rummene og se hvor der skulle males “Huse” og andre symboler samt ophænges akustikpaneler, nye skabe m.m.

 

Udsnit af møbleringsplan med farvekoder og møblering

 

3D visualisering af samlingsplads med stuens farve, samt tavle med plads til tegning, læring m.m.
Farveplan for børnehuset Noas Ark
Ideoplæg til Rum i Rum (Billedet er lånt fra Pinterest)
Ideoplæg til Rum i Rum (Billedet er lånt fra Pinterest)

 

Samlingsplads på vuggestue
Nudging – Rummet som pædagog

Når vi indretter med farver og symboler på væggene og gulve skaber vi som rum, som er med til at indbyde til f.eks. rolleleg eller et fast mødested ved samling.

Det er på forhånd givet, at her er rummet, hvor vi skal sidde på gulvet og her er pladsen, hvor vi kan lege med Lego osv. Vi har på forhånd lagt nogle spor i rummet som “nudger” børnene i en retning.

( Nudging – betyder at give et lille puf)

Udsnit af plantegning med ny indretning af børnehuset

Mobile og flexible møbler og minimering af sanseindtryk for børn og voksne.

Når pladsen skal optimeres er det vigtig at møblerne kan justeres og evt. flyttes efter behov.

Ivarskabe er indkøbt i IKEA og malet i samme farvekode som væggen nedenunder. Her er det meningen af de ting der ikke skal være i børnehøjde, kan opbevares og gemmes væk, når det ikke er i brug.

Samlingsplads i børnehavestue
Mobile møbler- Bord med siddepladser der kan klappes sammen efter brug.

 

Borde med hjul, der kan flyttes rundt og samles, så gulvpladsen bliver optimalt udnyttet
Lederen af Børnehuset Noas Ark sagde :

“I forbindelse med vores sammenlægningsproces af to børneinstitutioner og flytning til nye matrikler, kontaktede vi Ingeniør- og indretningsfirmaet Søren og Mette.  Vi havde brug for rådgivning af farvevalg til de nye og eksisterende lokaler samt indretning af grupperum.   

Vi valgte bl.a. firmaet fordi Mette har en pædagogisk baggrund og har kendskab til daginstitutionslivet, praksissen og har viden og erfaring med, hvad der er vigtigt i indretningen for at skabe gode lege- og læringsmiljøer. Mette har ikke kun indretningsperspektivet for øje, men har også fokus på det gode børneliv, dette fornemmede vi hurtigt i de mange samtaler, som vi løbende har haft.

I opstartsprocessen afholdt vi samtaler med Mette, hvor den pædagogiske leder og udvalgte medarbejdere fra begge institutioner deltog. Her fik vi mulighed for at fortælle om børnegruppens behov, pædagogisk praksis samt ønsker for farvevalg, design af symboler, stemning og hvilke legezoner, som vi ønskede at beholde. Vi har oplevet, at Mette i hele processen har lyttet og inddraget vores ønsker og behov i de plantegninger, som hun har lavet, som givet realistiske bud på løsninger mht. farvevalg o. lign.

I sammenlægningsprocessen har det været givtigt at kunne følge en indretningsplan, hvor medarbejdere fra begge institutioner har deltaget i møder med Mette. Det har fjernet fokus fra at skulle forhandle og blive enige 40 mennesker om indretning med 40 forskellige ønsker om farvevalg og meninger.

Børnene har reageret meget positivt på lege- og samlingszonerne, som er markeret/designet i rummene. Det er tydeligt for børnene, hvor de kan lege bestemte lege, og hvor der er indrettet til mere rolige aktiviteter eller til samling. Ideen med at have gallerivægge, hvor tegninger bliver ophængt, giver et mere roligt og overskuelig stemning på stuen og for øjet.

Vi er rigtig glade for symbolerne (huse og tipi), som er den genkendelige røde tråd og føler, at det binder de to matrikler sammen.

Vi ville ønske, at der var sat endnu flere penge af til indretning og køb af nye møbler og legetøj, så vi kunne have medtaget alle af Mette’s gode ideer med i vores sammenlægning og indretning.

Vh. Nicole”

Malet tipi i hjørnet definerer et rum til fordybelse og hule-hygge evt. med bøger.
Praktik, pædagogik og æstetik

Praktik, pædagogik og æstetik. 

De fysiske rum kan betragtes som en ressource for alle, hvis man tænker alle elementer med.

  • Praktik – Rummene skal være nemme at orientere sig i  og det skal være indrettet sådan at børnene selv kan komme til legetøj og andre aktiviteter, de selv kan bruge uden voksenstøtte. Det giver ro og overskuelighed, når de faste aktiviteter i rummet har en veldefineret plads – fx Gallerivæg til udstilling af børnenes tegninger eller en fast samlingsplads til morgensamling med børnene. Opbevaring af personalets materialer skal være nemt for alle at finde og komme til.
  • Pædagogik – Rummene skal være en ressource for børn og voksne. Rummene skal indbyde til leg og anden aktivitet og være gode læringsrum.  Det handler om udnytte den plads og de muligheder, man har optimalt. Sørge for at minimere sanseindtryk i de små rum, så det der skal opleves og læres ikke drukner i hinanden. En aftalt farveplan med få smukke farver pr. rum giver ro for øjet. Ved at få almindeligt “rod”  bag skabslåger giver det plads til de læringstavler, plancher m.m. man gerne vil give opmærksomhed. Små veldefinerede “rum i rummet” giver tryghed, da der på forhånd er skabt mulighed for flere forskellige lege og aktiviteter. Møbler der nemt kan pakkes sammen eller flyttes. God belysning og god akustik er også væsentlige elementer for at de fysiske rum er optimale.
  • Æstetik Det vi lærer igennem vores sanser. Smukke farver, godt design og materialer, der hænger godt sammen, giver børn og voksne mere ro og overskud til at være og lære.

 

 

Kunne du lide “Indretning som giver rum til leg “? Så vil du garanteret også kunne lide vores indlæg om “Institutionsindretning- Praktik, pædagogik og æstetik”

Kontakt

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.